Sunday, May 19, 2019

صديقي لا تحزن

لا اعلم لماذا كلما رأيت احدا حزينا اشعر بالمسؤليه تجاهه وان عليا مساعدته مهما حدث....
الطاقه السلبيه بقت منتشره جدا بين الشباب بقي قليل اما نشوف حد فرفوش كدا وبيحمد ربنا طول الوقت
اه الدنيا صعبه وفي مشاكل وبلاوي مايعلم بيها الا ربنا عند كل واحد فينا
بس ربنا قال لقد خلقنا الانسان في كبد
طب ايه بقي
بص يا سيدي احنا كبشر مفروض نخفف عن بعض ونساعد بعض اما بالكلمه الطيبه او الابتسامه الجميله
شايف حد مهموم روح واتكلم معاه معظمنا بيبقي عايز حد يسمعه بس والله مبيبقاش عايز حلول اد ما بيبقي عايز يطلع اللي جواه
اتعلمو تسمعو وبلاش التنظير كل واحد عنده مشاكله ومهما كانت مشكله غيرك تافهه في وجهة نظرك الا انها مشكله ولازم تحترمها وتحترم صاحبها وتقدر ان الحاجه دي مسبباله تعب وحزن فبلاش نبقي جلادين او نكون سبب في زياده معاناه حد
افتكر من ٣ سنين كنت بتكلم مع واحد صاحبي قالي انت شاطر في ايه وعايز تعمل ايه في حياتك قولتله بكل عفويه اني اقدر اسعد اي حد انا عايز اسعده واعتقد اني كنت شاطر اوي في الحته دي وقتها وحطيت لنفسي هدف ساعتها اني اساعد مليون واحد واسمعهم واخفف عنهم
واشتغلت ع الهدف دا فتره واخر رقم عديته كان خمسين واحد
ممكن انا مبقتش بنفس حماس وشطاره الاول في اني اساعد حد
بس انا حرفيا لو فيا هموم الدنيا وشوفت حد مضايق بنسي اللي فيا وببقي عايز افرح الشخص المهموم دا بس
اينعم اوقات كتير بفشل خصوصا مع الناس القريبين مني اوي وكل ما افتكر اني كنت سبب خزلان وزعل حد كل ما طاقتي وثقتي بنفسي بتقل
ادعولي ارجع زي الاول ♥️

2 comments:

  1. ربنا يسعدك دي نعمه من عند ربنا انك تحس بغيرك .. ربنا يسعدك بقدر ما تريد اسعاد غيرك .. جزاك الله خيرا وبارك الله فيك 🌹

    ReplyDelete

هي صعبة كدا لية ؟؟

من شوية كنت بفكر احنا اخرة الطحن اللي مطحونين فيه دا اخرته ايه ؟! يعني الواحد مفحوت شغل 24 ساعه عشان يدوب يقدر يوفر شوية مصاريف حتي ولو كنت ...